Yksinyrittäjän tuki – käsittelijöiden kokemuksia

Yksinyrittäjien tukihakemusten käsittely on työllistänyt etenkin keväällä Elinkeinopalveluiden (EPA) ja Työllisyyspalveluiden (TYPA) työntekijöitä. Nyt hakemusten alkuruuhka on saatu purettua ja käsittelijöille on ehtinyt kertyä kokemusta hakemusten käsittelystä. Miltä uusiin tehtäviin hyppääminen on tuntunut?

Hakemusten käsittely on ollut iso yhteinen urakka TYPAlle ja EPAlle. Yksinyrittäjien tukihakemuksia on ollut käsittelemässä yhteensä 19 henkilöä, joista 14 on TYPAsta ja viisi EPAsta. Osa käsittelijöistä on tehnyt sitä osapäiväisesti, osa kokopäiväisesti. Kesäkuun alusta alkaen osa käsittelijöistä on palannut takaisin omiin tehtäviinsä.

– Hakemuksia on tullut yli 1 500 kappaletta. Alussa niiden käsittelyssä oli ruuhkaa, mutta nyt hakemukset voidaan käsitellä sitä mukaa, kun niitä tulee. Tulevien hakemusten määrä on selvästi pienentynyt. On vaikea sanoa, tuleeko hakuajan loppupuolella vielä uusi piikki, mutta siihen olemme kuitenkin varautuneet. Hakuaikaa on 30.9. saakka ja kunnilla on 15.10. saakka aikaa käsitellä kaikki hakemukset, suunnittelija Ritva Rajander-Juusti Elinkeinopalveluista kertoo.

Terveydenhoitaja hakemusten ja Hakosalon haastamana

Hakemuksia on ollut käsittelemässä terveydenhoitaja Jasmiina Paunila Ohjaamosta, jolle harppaus terveystarkastusten tekemisestä hakemusten käsittelyyn oli suuri. Hänellä ei ollut aiempaa kokemusta yritysyhteistyöstä tai hakemusten käsittelystä.

– Olen oppinut paljon uutta hakemuskäsittelyssä. Olen perehtynyt hakemuskäsittelyn yleiseen prosessiin ja ohjeisiin sekä itselleni uuden järjestelmän, Hakosalon, käyttöön. Lisäksi olen joutunut opettelemaan myös hyvin paljon yrittämiseen liittyvää sanastoa ja käytänteitä – myös englanniksi sekä tulkitsemaan kirjanpitoon liittyviä dokumentteja.  Oikeastaan perusasioista lähtien olen joutunut omaksumaan uutta, jotta tukihakemusten käsittely on lähtenyt rullaamaan, Paunila sanoo.

Jasmiina Paunilan mielestä uudet tehtävät ovat aiheuttaneet vaihtelevia tunteita. Tosinaan hakemusten käsittely on hänestä erittäin palkitsevaa, kun hakemusten käsittely sujuu vaivattomasti tai kun eteen tulee jokin pieni haaste ja sen onnistuu ratkaisemaan. Toisinaan monimutkaisemmat tapaukset ovat voineet aiheuttaa turhautumista ja tuntua jopa työläältä.

– Tällöin on yleensä kuitenkin auttanut se, että jättää hakemuksen hetkeksi sivuun ja palaa siihen pian uudelleen sekä tietysti asiantuntijoiden konsultointi. Yrittäjien kanssa keskustelu ja yhteydenpito on tuntunut pääsääntöisesti mukavalta, sillä yrittäjät ovat olleet kiitollisia henkilökohtaisesta kontaktoinnista ja ohjeistamisesta.

Paunila on palannut pääsääntöisesti jo takaisin tavallisiin työtehtäviinsä. Hän tapaa taas omia asiakkaitaan nuorten Ohjaamossa.

Pikakurssi mikroyritysten maailmaan

Elinkeinopalvelujen projektipäällikkö Kaisa Ahonen  6 Aika Kasvun ekosysteemit -projektista on myös päässyt käärimään hihat ja käsittelemään yksinyrittäjien tukihakemuksia. Hän siirtyi tilapäisesti osittain pois projektista, jotta saattoi auttaa hakemusten käsittelyssä. Toisin kuin Jasmiinalla hänellä oli jo entuudestaan kokemusta yritysyhteistyöstä ja hakemusten käsittelystä esimerkiksi edellisestä työpaikastaan Aalto-yliopistosta.  Silti koronan mukanaan tuomat uudet työtehtävät ovat opettaneet hänellekin uutta.

– Sain tervetulleen pikakurssin vantaalaisten mikroyritysten kiehtovaan maailmaan ja opin, miten valtavan hienoja yrityksiä täältä löytyy ja miten menestyksekkäästi niitä pyöritetään. Tervetullutta oli myös verestää taitoja yritysten tuloslaskelmien ja muiden talouslukujen arvioimisessa, Ahonen toteaa.

Kaisa Ahosen mukaan hakemusten käsittely oli pääosin erittäin mukavaa ja motivoivaa, koska hän tunsi tekevänsä tärkeää työtä yrittäjien hyväksi. Vaikeammin selvitettäviä tapauksia hän myöntää välillä miettineensä joskus iltaisinkin.

– Alussa oli luonnollisesti haasteita erilaisten tuen myöntämisen kriteerien ja rajanvetojen kanssa. Onneksi näihin sai tukea sekä omalta tiimiltä että Yritysvantaan asiantuntevilta yritysneuvojilta. Myös ministeriön tukiohjeet muuttuivat matkan varrella, joten jouduimme välillä päivittämään yhteistä osaamista ja jakamaan tietoa eteenpäin heti, kun sitä oli saatavilla. Tiimissämme oli järjestetty erinomaisesti yhteinen perehdytys ja viikoittaiset tapaamiset, joissa pystyttiin yhdessä ratkaisemaan ongelmia. Apua sai aina, kun se oli tarpeen ja monesti soiteltiinkin pitkiä puheluja kollegoitten kanssa. Kiitokset heille kaikille!

Teksti: Marika Viherlaiho

Kuvat: Haastateltujen kotialbumit

Uutiset
25.9.2020 Get to know our International Talent Amalia
25.9.2020 Kutsu työpajaan yrityksille: Kansainvälisen osaajan rekrytoinnin sujuvoittaminen
24.9.2020 Tänä vuonna juhlitaan viisivuotiasta Reilua Vantaata
23.9.2020 Finwe Oy mukaan digitaalinen kohtaaminen palveluasumisessa -kokeiluun
Katso kaikki uutiset
Business Vantaa